“Manuele Lymfedrainage” (ook wel “Oedeemtherapie” genoemd) is een therapievorm, door middel van massagetechnieken en zwachteltechnieken, gericht om het lymfestelsel te stimuleren. Met name is “Manuele Lymfedrainage” bekend om de behandeling na een borstoperatie als gevolg van borstkanker maar ook is “Manuele Lymfedrainage” toepasbaar en bij zeer veel andere voorkomende klachten zoals:

• Oedeem
  • Verstuikingen, bloeduitstortingen en circulatiestoornissen
  • Spierpijnen en spierletsels, dystrofie, reuma en slijtage
  • Klachten aan het zenuwstelsel
  • Klachten als gevolg van stress
  • Littekens
  • Orgaanklachten; bv de lever, de nieren, de darmen (ziekte van Crohn)

Werking lymfesysteem:

Als in het lichaam een stagnatie van het lymfestelsel optreedt, vindt er geen optimale doorstroming van het lichaamsvocht plaats, zo ontstaat er zichtbare en niet zichtbare oedemen/zwelling. Het lymfestelsel bestaat uit lymfevaten, lymfebanen en lymfeklieren en heeft een belangrijke schakel binnen ons afweersysteem. Het niet optimaal functioneren van het lymfestelsel door een verminderde werking of beschadiging kan verschillend klachten geven, van oedeem/zwelling, orgaanklachten, of hoofdpijn tot concentratieproblemen. In al deze gevallen zal “Manuele Lymfdrainage” volgens de methode Vodder toepasbaar zijn. Daarnaast is “Manuele Lymfedrainage” een therapie, die met name bij mensen die erg gespannen zijn en stress ervaren een zeer ontspannende werking heeft.

Behandeling:

De behandeling, waarbij de patiënt meestal ligt, vindt plaats bij een aangename temperatuur en in een uiterst ontspannen sfeer. Om dit laatste te bereiken, wordt vaak verzocht tijdens de behandeling niet te praten. De duur van de behandeling is afhankelijk van de klacht en zal vrijwel pijnloos zijn. De behandeling begint, indien nodig, met een uitgebreid gesprek, waarin o.a. duidelijk zal worden hoe het lichaam (de mens) functioneert. De massage begint bij de lymfeklieren in de hals (de basis) gevolgd door, afhankelijk van de klacht, de lymfeklieren in de buikstreek, oksels, liezen en het gelaat.

Materialen:
Als laatste is het vermelden waard, dat ik werk met de nieuwste zwachtelmaterialen 3M Coban 2. Deze 3M Coban 2 is een zelf klevend verbandzwachtel die 3-4 dagen zonder drukafname kan blijven zitten. Ten opzichte van de oude zwachteltechnieken is deze makkelijker en sneller aan te leggen en is de draagbaarheid voor de patiënt veel aangenamer.

Behandelaar:
Deze therapievorm zal worden gegeven door Florentine van den Berg, ik werk sinds een aantal jaar bij Fysiotherapie Schenkel en ben naast oedeemtherapeut ook Fysiotherapeut en Manueel therapeut.

Show Buttons
Hide Buttons